Spiegels en APK?
10-25-2006, 08:41 PM
Spiegels en APK?
Ff een vraagje.. Paultje heeft dit jaar spiegels voor me gemaakt, maar deze kunnen niet klappen. Is dat een probleem bij de apk of denken jullie dat ik ze er gewoon op kan laten?

[Image: AEU86 AE86 - Spiegels en APK?]
5/2018 BMW F22 Coupe
1/1985 Toyota AE86 Levin Coupe
Find all posts by this user
10-25-2006, 08:46 PM
Spiegels en APK?
Quote:1. Personenauto's moeten zijn voorzien van een linkerbuitenspiegel en van een binnenspiegel. Leden 1 en 2. Visuele controle.
2. Personenauto's moeten zijn voorzien van een rechterbuitenspiegel indien met de binnenspiegel het achter het voertuig gelegen weggedeelte niet voldoende kan worden overzien. Indien de binnenspiegel geen zicht naar achteren mogelijk maakt, behoeft deze niet aanwezig te zijn.
3. De aan de zijde van de bestuurder bevestigde buitenspiegel moet vanuit de binnenzijde bij gesloten portier kunnen worden versteld. Deze eis geldt niet voor personenauto's die vóór 1 januari 1975 in gebruik zijn genomen. De spiegels van deze voertuigen moeten, na door een duw te zijn omgeklapt, zonder verstelling in de oorspronkelijke stand terug kunnen klappen. Visuele controle.Hierbij wordt de verstellingsinrichting bediend dan wel het raam geopend, waarbij de spiegel moet kunnen worden versteld.
4. De spiegels moeten deugdelijk zijn bevestigd. Leden 4 en 5. Visuele controle.
5. Het spiegelglas van de verplichte spiegels mag geen verschijnselen van breuk vertonen en mag niet in ernstige mate zijn verweerd.
Hmmm, dus volgens mij moet je ze even voor de zekerheid vervangen voor de apk. Wink

Edit:
Zie ook hier:
http://www.chaosboyz.nl/rubriek/techniek...pk2000.exe

1983 - AE86 Sprinter Trueno - import project
2013 - Honda Civic sport - daily driver
2004 - AEU86 dot ORG - daily domain

Support our forum, buy from the AEU86 shop:
Visit this user's website Find all posts by this user
10-25-2006, 09:34 PM
Spiegels en APK?
Lijkt erop dat ze bedoelen dat dat alleen voor auto's van voor 1975 geldt, je kunt het allicht proberen, een beetje garage doet de herkeuring wel gratis..

FABRICA MI DIEM, PVNC!
10-25-2006, 10:20 PM
Spiegels en APK?
er staat in dat eisenpakket niet dat het niet mag... staat alleen dat als je een klapspiegel hebt dat de afstelling niet mag veranderen.

dus ik ga het gewoon proberen

5/2018 BMW F22 Coupe
1/1985 Toyota AE86 Levin Coupe
10-25-2006, 10:30 PM
Spiegels en APK?
Ivan141 Wrote:Lijkt erop dat ze bedoelen dat dat alleen voor auto's van voor 1975 geldt, je kunt het allicht proberen, een beetje garage doet de herkeuring wel gratis..
Inderdaad. Maar de regel blijft imo erg vaag. Confused

1983 - AE86 Sprinter Trueno - import project
2013 - Honda Civic sport - daily driver
2004 - AEU86 dot ORG - daily domain

Support our forum, buy from the AEU86 shop:
10-26-2006, 12:05 AM
Spiegels en APK?
Heb nog nooit iemand het klappen van de spiegels zien checken voor APK..no prob dus.

A wheel to steer the front of the car
A pedal to steer the rear
10-26-2006, 09:57 AM
Spiegels en APK?
NoHachi, ja maar dat is meer dat men er van uit gaat dat als je een klap mechanisme hebt, dat zoiets niet ineens niet meer juist werkt. Kan weinig aan stuk.

Maaruh, volgens mij zijn er genoeg auto's in NL die geen klapmechanisme hebben, al weet ik niet of ik me nu allemaal oldtimertjes voor de geest haal. Zowiezo zijn de meeste aftermarket spiegels die veel van die tuning sjonnie's op hun wagens zetten ook geen klapspiegels.

Knappe APK meester die er op let iig, mischien voor de zekerheid je originele meenemen, en de juiste tools in de achterbak, zeurt ie erover, is het je enige afkeur, op de parkeer plaats ff omschroeven, naar binnenlopen, "hallo, ik kom voor me gratis herkeur", zo goedgekeurt Big Grin

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

Moved down under, no more hachi Sad
10-26-2006, 11:05 AM
Spiegels en APK?
heb laatst toevalig de rdw iets gevraagd over spiegels

mijn vraag was:

hallo ik heb een vraagje
Mag ik (speciale originele)spiegels plaatsen op mijn voorschermen
Op oudere modellen zitten de spiegels namelijk op de schermen in plaats van op de deuren vroeg me af of dit voor de apk een probleem zou zijn
alvast bedankt
met vriendelijke groet
Jacco

Antwoord was:

Geachte heer Smit,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Als een auto jonger is dan 1975 dan moet de linker buiten spiegel versteld kunnen worden vanaf de bestuurderszitplaats als u daaraan kunt voldoen, eventueel elektrisch, dan is het toegestaan.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Dit houd dus in :
Als auto van na 1975 is moet je de buitenspiegel kunnen verstellen
vanuit je stoel!
De spiegel moet dus verstelbaar zijn het spiegelhuis niet!

Op mijn voorschermen mag dus niet voor de apk
Maar als ze electrich zijn dan mag het weer wel
10-26-2006, 11:07 AM
Spiegels en APK?
er zijn wel Toyota's geweest die met kabels van binnenuit die fender mirrors konden verstellen geloof ik, maar vind ze maar eens Smile

"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."
-Shinji Minowa
10-26-2006, 12:05 PM
Spiegels en APK?
Gaaf, gewoon van die fender mirrors electisch verstelbaar maken!Big Grin

Maar lees dus tussen de regels door dat inklapbaar geen vereiste is, maar dat indien ze inklapbaar zijn, ze wel bij uitklappen weer in dezelfde stand terug moeten klappen.

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

Moved down under, no more hachi Sad

Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Gezocht: spiegels Supah 2 3,365 09-06-2012 04:35 PM
Last Post: pack
  Apk afkeur om gelast diff? nu toch apk! senna 15 13,972 11-20-2009 09:44 PM
Last Post: banpei
  goedkope daily driver met een jaar apk voor 400 euro!! jasper 8 7,077 01-18-2009 12:24 AM
Last Post: EE80Liftback
  niet meer baal: apk goedgekeurd cavey 37 29,981 07-14-2008 09:41 PM
Last Post: cavey
  APK ook weer gehad! PICS :shock: LevinGT 6 6,319 12-02-2004 01:09 PM
Last Post: Ivan141

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 3 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication