[Dutch] Telling van ae86-ers in nederland
Yesterday, 11:42 AM
Post: #121
[Dutch] Telling van ae86-ers in nederland
(01-27-2025 08:53 PM)Koen Bongers Wrote:  Ex-rally auto, redelijk netjes, verre van origineel.
What wheel and tire combination are you running on the green one?
Find all posts by this user
Yesterday, 11:10 PM (This post was last modified: Yesterday 11:41 PM by Koen Bongers.)
Post: #122
[Dutch] Telling van ae86-ers in nederland
(Yesterday 10:28 AM)r.ave Wrote:  Heb je hier meer info over en foto's van, heel tof ding! (zelfs in het groen)

Ja, dat heb ik wel.

De auto heb ik eind 2021 gekocht nadat ik besloten had dat ik toch weer een AE86 wilde hebben. Lang getwijfeld of ik voor een originele (zoals ik had gehad) of een opgebouwde zou gaan (zoals ik altijd had willen hebben). Uiteindelijk gekozen voor dat laatste.

Toevallig stond er al een tijdje een 3-deurs op autoscout waar ongeveer alles al aan was gedaan wat ik zelf zou willen. (stock body, opgebouwde motor, onderstel, remmen, achteras, kooi). Dat was de rally-auto van Henri van der Veen. Hij had hier jaren mee gereden, ook veel in NL. De auto was in het echt een heel stuk netter als op de foto's en compleet hard (er was waarschijnlijk ook al zoveel aan vervangen door schades dat ie automatisch roestvrij bleef natuurlijk Wink)

Dus daar voor gegaan. Zo kwam deze mee naar huis. De gedachte was eindelijk een auto te hebben waar niet eerst een berg aan gesleuteld diende te worden. Famous last words Banging head
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Langzaam begonnen om wat details te veranderen naar mijn smaak. Ander setje wielen (dit zijn Rial Mesh geloof ik), de zenki-lip toegevoegd en de bumpers weer (mat)zwart gemaakt.
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Ook nog een setje "white-lines" uit Ierland laten komen (het is een Levin tenslotte)
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Daarna begon eigenlijk de ellende. De motor kreeg het voor elkaar om zichzelf steeds na een minuut of 5 compleet te verzuipen. Uiteindelijk resulteerde dit zelfs er in dat de DTA ECU de mosfets van de injectoren liet doorbranden. Die een keer vervangen en een nieuwe motor-kabelboom gemaakt, maar het probleem bleef. Geen idee wat de oorzaak was. Vermoedelijk was die DTA "versleten", dat scheen vaker voor te komen.

Dus de oplossing is dan om alles maar te vervangen. Nieuwe ECU, nieuwe injectoren, COP-conversie en wederom een nieuwe kabelboom. Als je dan toch bezig bent, dan ook maar een nieuwe kabelboom in de rest van de auto. Dan kom je ook alle, niet zo mooie, klokjes en metertjes en carbon-folie gewrapte panelen tegen dus dat ook maar vervangen. Stiekum ben je dan weer heel wat maanden verder Tongue
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Inmiddels zijn de deurpanelen ook zwart en zit er weer een klokje en luchtroostertje in.

Vervolgens liep de motor ook weer op z'n nieuwe ECU. De precieze specificaties ken ik niet. Blok is wel in Nederland gebouwd. Op basis van de papieren die erbij zitten en de gegevens van de vorige eigenaar moet het zoiets zijn;

7AGE met een smallport kop, 304 graden nokkenassen, VGS ITB's (Duits, DCOE maten), andere zuigers en andere drijfstangen. Zit nu allemaal op een EMU Black.
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Daarna mocht hij natuurlijk naar de rollenbank om een beetje afgesteld te worden. Kwam aardig vermogen uit. Ongeveer 208pk bij 8500rpm. Dat vond ik wel genoeg. Vorige eigenaar had hem iets boven de 9000 staan zelfs.
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Toen kon ik er vorig jaar zomer eindelijk weer eens mee rijden. Paar rondjes over het industrieterrein gedaan en tot de conclusie gekomen dat de eindoverbrenging in de achteras toch wel erg kort was. De auto heeft een Lampola dogbox in een orgineel T50 huis.

Hierbij is de 5e versnelling de 1e geworden (de 1 zit nu dus ook rechtsboven) en de "oude" 1,2,3 en 4 zijn wat dichter bij elkaar gezet. De hoogste versnelling is nu dus de originele 4 (1:1). In combinatie met een 5.4 eindoverbrenging liep het ding bij 160km/h de begrenzer in en kon je boven de 60 elkaar onmogelijk nog verstaan.

Er zit een Volvo achteras onder die is samengesteld uit een 1031 differentieelhuis (740,940 enz) en de as van een 240. Hier zijn vervolgens de originele Toyota ophangpunten (of iig die maten) weer op gezet. Zo past dit met een op maat gemaakt cardan weer onder de Corolla.

Dan krijg je dus dit. Inmiddels wel zwart geschilderd aangezien hij er toch onderuit was.
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Voor dit Volvo spul is veel te krijgen en ik heb gekozen om er dan een 4.56 in te zetten. Dit is een compromis om nog net weg te kunnen rijden in de 1 (die is ook giga lang) en nog net 100 te kunnen rijden zonder compleet gek te worden. Bij het plaatsen van die vertanding bleken de Volvo 240 steekassen ook al veel meegemaakt te hebben. Ze waren al een tandje "opgeschoven" en waren dus niet ver van afbreken af. Dat moest dus ook nieuw. Standaard 240 steekassen zijn één geheel met de naaf en niet makkelijk meer te krijgen. Aangezien ik een Toyota PCD heb (en niet kwijt wil Tongue) moesten die vervolgens ook nog dichtgelast en omgeboord worden.

Uiteindelijk gekozen om het dan maar meteen goed te maken en de spullen van Sellholm er in te zetten. Die hebben losse steekassen met losse naven (ombouwkit) en zijn weer wat sterker. Maar natuurlijk in Volvo steek Banging head dus gevraagd of ze een setje in 4x114.3 wilde maken. Kon uiteraard, maar duurde even Sleepy

Dat zit er nu net onder en zo zijn we 3 jaar verder haha. Nu alleen nog even de verschrikkelijke koude-start oplossen en dan zou ik er _eindelijk_ een keer gewoon mee moeten kunnen rijden.

Wielen zijn nu 15x7 ET11 Longchamps. Op deze foto nog met een 25mm spacer voor, maar dat was teveel van het goede. Nu zit er 15mm tussen. Achter hetzelfde, maar die Volvo-as is sowieso een andere breedte als een originele dus dat zegt weinig.

Voor zitten grote Wilwood remmen, vandaar de 15" velgen. Achter klauwen van een C-kadett.
[Image: AEU86 AE86 - [Dutch] Telling van ae86-ers in nederland]

Onderstel bestaat uit schroefpoten voor met Bilstein dempers (gewoon iets simpels). Verder het pakket aan verstelbare armen en alles in de uniballs. Achter heb ik BC-racing veren met die verstelbare bussen. Tank is een ATL-fuelcell. Kooi zit er netjes in en loopt door naar de veerpoten en zit aan de raampilaren.

Eigenlijk dus wel een compleet ding Smile zelf niets constructiefs aan gedaan, alleen de boel geprobeerd te repareren en wat naar mijn smaak gezet.


Attached File(s) Thumbnail(s)
                               
Find all posts by this user


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Iemand in de buurt van Den Haag DJexor 0 3,525 03-15-2018 02:32 PM
Last Post: DJexor
  4age specialist in nederland? DJexor 3 5,134 02-21-2017 05:38 PM
Last Post: DJexor
  Telling van ae86 in belgië Snakeview 26 107,725 03-21-2015 08:24 PM
Last Post: Lt86
  iemand in de buurt van Den Haag? DJexor 4 6,065 04-06-2014 10:59 AM
Last Post: bozu
  Wie weet er meer van mijn ae86 ? einneb 12 13,601 03-21-2014 05:03 PM
Last Post: MC_JP

Forum Jump:


User(s) browsing this thread: 2 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication