Veren
|
09-30-2004, 08:40 AM
Post: #12
|
|||
|
|||
Pas op dat je met koni's niet hoger gaat dan 8kg/mm of 450lb/ft. Meer kunnen de dempers niet aan. Ik denk dat de billsteins nog minder aan kunnen, waarschijnlijk rond de 6 a 6.5 kg/mm of 350lb/ft. Waarschijnlijk zitten de Apex veren daar ruim onder.
Ga je boven deze waarden dan kan de demper de veer niet meer aan en hou je een onderdempte auto over. Dit houdt in dat felle lastwisselingen niet binnen 1 bump/rebound beweging worden gedempt, maar dat een deel van de energie in een 2e cyclus gedissipeerd moet worden. De auto wordt dus stuiterig als je het bij 1 lastwissel (bocht, felle remactie) houdt, wanneer je er een aantal na elkaar doet raak je die energie niet kwijt, maar wordt deze met elke beweging groter. Uiteindelijk stuiter je op de bumpstops en ben je de auto kwijt. Verlagen van een AE86 vanuit een geometrie oogpunt is tricky. Houdt als stelregel aan dat je onderste controlearm van de voorwielophanging NOOIT omhoog mag wijzen, liefste in heel het veerbereik niet. Bekijk het onderste plaatje eens, het gaat om de gele arm. Zolang deze beweegt in het gebied tussen dat ie naar beneden wijst en horizontaal, betekent inveren van de auto dat de wielen extra negatief camber krijgen (zie tek). Dit wil je omdat de auto de andere kant op rolt en positief camber veroorzaakt. Wanneer je voorbij horizontaal gaat, dan klapt het hele systeem om en krijg je positief camber bij inveren. Lapmiddelen die dan nog overblijven zijn de auto zo min mogelijk laten rollen cq inveren en idioot veel camber op de voorwielen. Allemaal leuk en wel, maar je zit wel met een situatie dat hoe harder je een bocht doorgaat, hoe minder grip de ophanging genereert. Levensgevaarlijk. Nog iets: kijk goed naar de tekening. Naarmate je richting horizontaal gaat wordt de horizontale "kick out" beweging die het camber veroorzaakt steeds kleiner (de ziekte van McPherson struts). Wanneer je dus dichter in de buurt van dit punt gaat zitten is de camber gain kleiner. Je kunt hier iets aan doen door het bovenste punt naar links (in de tek.) te verplaatsen, bijv. door camberplates of door RCA's die de strut verlengen zodat de arm weer naar onderen wijst. A wheel to steer the front of the car A pedal to steer the rear |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|
Messages In This Thread |
[] - NoHachi - 09-30-2004 08:40 AM
|
Possibly Related Threads... | |||||
Thread | Author | Replies | Views | Last Post | |
Verlagings veren | ray | 3 | 4,483 |
08-12-2013 06:00 PM Last Post: ray |
|
Achter veren gezocht. | Bubble_Drift | 11 | 9,345 |
01-06-2009 11:46 PM Last Post: paul1982 |
User(s) browsing this thread: 4 Guest(s)