Veren
|
09-30-2004, 02:26 PM
Post: #18
|
|||
|
|||
Kijk je moet het zo zien: Camber is GEEN doel. Hoe schuiner je wiel onder de auto staat hoe minder contactvlak tussen band en weg, hoe minder grip.
Wat gebeurt er in een bocht? Veren aan de buitenkant veren in, veren aan de binnenkant veren uit. Teken een plaatje recht van voren, je zult zien dat de auto rolt en dat de wielen schuin onder de auto komen te staan. Rol creeert positief camber, dat is de basis van deze hele ellende. Daar komt nog bij: hoe harder je de bocht neemt, hoe meer de auto uitveert, hoe schuiner de wielen komen te staan...duidelijk? Autofabrikanten weten dit en bouwen een handigheidje in. Ze zorgen ervoor dat de ophanging negatief camber genereert bij inveren en positief bij uitveren. Pak je tekening van voorheen erbij en controlleer..dat is precies wat je wilt. Kanttekeningen: Negatieve camber gain (dynamisch camber) is altijd minder dan positief camber uit rol, zelfs bij de superieure double wishbones. Camber gain is afhankelijk van geometrie. Een double wishbone levert (bijna) een constante hoeveelheid negatief camber per ingeveerde cm. Dat is het voordeel van deze ophangingssoort (nadeel: neemt VEEL ruimte in en is zwaar). Opa McPherson is er minder goed in. Pak bovenstaande tekening van de ophanging erbij. Stel je voor dat de draagarm bijna recht naar beneden wijst. Wanneer de auto inveert dan maakt de draagarm een soort cirkelbeweging (zie gegeven tek.). In de huidige situatie (met draagarm naar recht naar beneden heeft een rotatie (Theta) bijna alleen een horizontale verplaatsing tot gevolg. (zie Camber1 tekening). Bekijk nu de situatie met bijna horizontale armen: Een zelfde rotatie heeft een heel grote verticale component, maar bijna geen horizontale..(tek. camber2). De horizontale verplaatsing is verantwoordelijk voor het camber. de onderkant van de veerpoot gaat naar rechts, de bovenkant blijft op zijn plaats ergo het wiel kantelt naar binnen met de bovenkant. Het zal nu ook duidelijk zijn dat de grootste horizontale verplaatsing te vinden is rond recht naar beneden en de kleinste rond recht omhoog. Trek zelf je conclusies over het gebied er tussen in. De camber curve van een Mcpherson begint meestal vrij sterk, maar die sterkte neemt af bij verder inveren, hoe snel deze afname is hangt af van de stand waarin we begonnen zijn. Om nog een vraag te beantwoorden: We wilden negatief camber om het positieve camber uit de bochten te compenseren. positief camber is afghankelijk van rol, rol is afhankelijk van de sterkte van de veren. Je hebt dus minder camber gain nodig als je door sterkere veren minder rolt. Qua veren is er weer een compleet ander verhaal, dat komt een andere keer wel. A wheel to steer the front of the car A pedal to steer the rear |
|||
« Next Oldest | Next Newest »
|
Messages In This Thread |
[] - NoHachi - 09-30-2004 02:26 PM
|
Possibly Related Threads... | |||||
Thread | Author | Replies | Views | Last Post | |
Verlagings veren | ray | 3 | 4,455 |
08-12-2013 06:00 PM Last Post: ray |
|
Achter veren gezocht. | Bubble_Drift | 11 | 9,226 |
01-06-2009 11:46 PM Last Post: paul1982 |
User(s) browsing this thread: 8 Guest(s)