Veren
09-28-2004, 12:27 PM
Veren
Hoi Mensen,

Ik wil wat stuggere en iets kortere veren onder mijn wagen gooien. Nu is al genoemt om ze te laten maken bij zo'n veerboer, maar er zijn als het goed is ook gewoon veren te koop voor de AE86. APEX is genoemt (heb ik gemailed, maar geen antwoord op gekregen), wat zijn er nog meer voor mogelijkheden?

*edit* kijk net bij fensport, die hebben ook een paar interesante veren, +20% en +30% 4 cm van de rijhoogte af.

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

Moved down under, no more hachi Sad
Find all posts by this user
09-28-2004, 01:20 PM
Veren
Ik heb ze bij toyoshop gekocht...zijn nederlands fabrikaat...Merwede veren. Spring rates weet ik alleen van de achterkant (3.5 kg/mm) dus voorop zal t iets van 5 a 5,5 kg/mm zijn. Deze verlagen trouwens ook 40mm. Kan je weinig vertellen over hoe het rijdt. Ik hoor er meestal wel goede dingen over. Ze zijn progressief trouwens. Kosten 145 euro incl verschepen.

FABRICA MI DIEM, PVNC!
Visit this user's website Find all posts by this user
09-28-2004, 01:23 PM
Veren
Ivan,

Klinkt goed, heb je een URL van die shop ofzo? Al lees ik wel overal dat progressieve veren niet cool zijn omdat ze minder voorspelbaar zijn?

Hoezo kun je niets vertellen over hoe ze rijden als je ze hebt? Heb je ze er nog niet onder zitten?

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

09-28-2004, 01:30 PM
Veren
http://www.toyoshop.nl Staan of onder de naam toyoline, of niet op de site. Gewoon vragen in een emailtje. Zijn aardige kerels, als je wilt bestel ik ze wel voor je met korting (corollaclub leden he).
Progressief is prima voor straatgebruik. De wegen zijn hier nou eenmaal anders als in amerika. Ik was er eerst ook zo over aan t denken, maar vraag maar aan NoHachi..de snelste bakken op de nurburgring hebben meestal progressieve vering.

FABRICA MI DIEM, PVNC!
09-28-2004, 01:38 PM
Veren
Hmm, ze hebben op die site verschillende. Ook die van APEX. Maar wel hogere prijzen dan jij hier noemtSmile

Progressief wordt inderdaad erg veel gebruikt maar net als alles heeft het zijn pro's en con's. Alleen ken ik die pro's and con's nietSmile

Als je ook helpt om ze op de auto te zetten dan wil ik ze wel hebben denk ikSmile Zou eigenlijk wel eerst een wagen willen zien waar ze op zitten maargoed dat moet dan wel kunnenSmile

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

09-28-2004, 01:52 PM
Veren
Ik ken volgens mij maar 1 auto waar ze op zitten, maar weet er verder ook niet veel meer over. Progressief helpt de kleine oneffenheden beter op te vangen...wel zo prettig in ons landje. Ik moet zelf ook nog uitvogelen hoe ik alles ga installeren..Ik denk dat het alles in 1 keer wordt...bushings, schokbrekers en veren allemaal tegelijk doen...scheelt veel dubbel werk. Voor het monteren van de veren kun je vaak wel bji autodealers terecht, daar hebben ze in de garage hydraulische verenspanners...werkt veel beter dan prutsen met die mechanische dingen (geloof me ik weet het). Ik mocht die dingen ooit bij volvo lenen voor de v360, en dat werkte kut. ze hadden zelf een hydraulisch ding staan, als je een beetje bekend bent en ze lief aankijkt doen ze vaak wel een dienstje voor je.

FABRICA MI DIEM, PVNC!
09-28-2004, 01:55 PM
Veren
Hehehe,

Ja ik heb meegekeken toen de veren op mijn Delorean gedaan werden, man wat een gepruts is dat zeg!

Veren hebben voor mij nog geen haast om te doen, maar wil dat uiteindelijk wel eronder hebben.

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

09-28-2004, 02:45 PM
Veren
Even over het verlagen. Ik zelf vind het ook VEEL mooier staan op een auto, maar buiten dat heeft het alleen nadelen. Als je doel dus een goed driftbare/ circuit hachi is dan doe je er denk ik goed aan om hem op originele hoogte te laten staan met stijvere veren/dempers.
Je verneukt namelijk 1: Je rolmoment: dat de auto beter zou liggen door het lagere zwaartepunt klopt niet. Je verlaagt je zwaartepunt wel, maar je verhoogt je rolcentrum. Het moment wordt dus groter en de auto zal meer rollen bij eenzelfde dwarskracht/versnelling. Rollcenteradjusters compenseren dit voor de vooras deels, maar je eindigd met verschillende rolmomenten voor en achter.
2. Je verneukt je cambercurve van de vooras ernstig. Om de effecten hiervan tegen te gaan zie je twee zaken gebeuren: stijvere veren/stabi's=minder roll = minder camber gain nodig en maximaal static camber. Ook dit heeft nadelige effecten. De relatief te hoge springrates zorgen voor gripverlies en het belachelijk hoge statische camber verhoogt de bandenslijtage en vermindert het acceleratie/remvermogen.
Een auto op standaardhoogte heeft van dit alles niet, of minder last.
Persoonlijk zeg ik: zakken met die handel. Ziet er niet uit zo..

A wheel to steer the front of the car
A pedal to steer the rear
09-28-2004, 02:57 PM
Veren
NoHachi,

Ik vind opzich de hoogte van mijn ae86 niet eens zo slecht nu. Die is redelijk stock al heb ik niet de stock veren. Wat ik wel als veren op dit moment heb is een grote onbekende. Binnenkort met andere velgen moet het ook al weer iets beter ogen.

Iets zakken zou voor het oog wel lekker zijn maar inderdaad, teveel zakken en je verneukt je wegligging. Nu vraag ik me af hoeveel negatieve invloed 3 a 4 cm heeft? Dat valt volgens mij nog best mee maar ik ben geen expertSmile.

Het gaat mij meer om stuggere veren. Tis nu moeilijk te zeggen wat ik nu heb maar als het nagemaakte stock veren zijn zijn ze zeker te slap, zo voelen ze ook aanSmile.

Afstellen van de konis moet ik ook nog eens induiken, weet niet hoeveel dat nog kan verbeteren.....

Greetz,

Bastiaan "mux213" Olij

09-29-2004, 11:28 PM
Veren
ik heb net apex veren gekocht.. kosten 111 euries.. bij kluinhaar autostyling in Hengelo..

had wat geinformeerd bij toyoshop maar vond ze net ff wat te duur

Maandag,
Billstein Rally schokbrekers ophalen Tongue

Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  Verlagings veren ray 3 4,447 08-12-2013 06:00 PM
Last Post: ray
  Achter veren gezocht. Bubble_Drift 11 9,209 01-06-2009 11:46 PM
Last Post: paul1982

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 2 Guest(s)

Contact Us | AEU86 | Return to Top | Return to Content | Lite (Archive) Mode | RSS Syndication